Már csak 200 km...

2012.05.23. 21:16

Magyarországon a hosszú távú evezés egyet jelent a Budapest-Bajával. Ehhez kérdés nem fér hiszen, mindenki gyakorlatilag csak ezt a versenyt ismeri a fiatalok közül. Persze vannak más hazai hosszú távú versenyeink is, mint például Szabados emlékverseny (Margitsziget-Szentendrei-sziget nagy kör) a Tas-MEC és persze ott vannak még a túrafordulók. Én eddig csak a Baját és a Szabadost eveztem, de lehet, hogy a következő Tas-MEC versenyen már indulok.   Túrázni azt hiszem még egy ideig nem fogok, de sose mond, hogy sose.

A hétvégén egy nagyon "kemény" versenyen vettem részt, amiről azt hiszem érdemes itt írnom, hátha valaki kedvet kap. A verseny neve: „Elf stedten roei marathon” és a hollandiai Leeuwerden városban rendezik a környéket övező csatornákon. A versenyre Matthias Auer hívott meg minket (Vanczàk Gergővel), akit a tavalyi Budapest-Baján ismertem meg és azóta együtt megcsináltuk a Rajna maratont is ötpárban. Matthias, mivel nagyon jó szervező, mindent elintézett számunkra: mikor, hova kell mennünk, milyen repülőgéppel, onnan ki visz minket tovább, milyen hajóban indulunk, mikor, mennyit fogunk evezni, mikor, mit fogunk enni...ezért nem is foglalkoztam annyira mélyen a versennyel magával egészen addig, amíg meg nem érkeztünk a repülőtérre. Ott aztán belém hasított mint egy villám:

””””200 km váltóban””””

És ekkor nagyon elgondolkodtam, hogy pontosan mire is vállalkoztam...200 km az még barátok között is kb. 18-20 óra evezést jelent. Ráadásul mi kielboatban vágtunk neki az útnak. Szerencsére az már Dortmundban kiderült, hogy 11-en és a kormányos kezdjük a versenynek. A hajónk vadi új lesz, egy Wiersma karbon csodakielboat. A hajó nem is okozott csalódást! Mikor az érkezés után átvettük 11 csapattársammal, mind elcsodálkoztunk, 48 kg, minden technikai apróság részletesen kidolgozva, csak az evezésre várt. Ekkor már tudtam nagyjából mire kell számítanom. Bár kicsit meglepődtem, hogy este nyolckor fogunk rajtolni és ez még csak a kezdet volt...összesen 4 etapot kellett eveznünk, 3x6 két és egyszer 10 kmt körül belül.

A csapatok folyamatosan érkeztek a verseny napján és miközben mi a váltást és hajót próbáltuk, addig szép folyamatosan megtelt a part azzal a kb. 100 csapattal, akik részt vettek a versenyen. A taktikánkról, mint később megtudtam, kiderült, hogy az átlag versenyzőkhöz képest több váltást tartalmazott. Vagyis már alapból a "sprint" módszereket alkalmaztuk. A történethez hozzá tartozik, hogy volt, aki egy csapattal (3 fővel) vágott neki és akadt 6 fős legénység is. Utólag végiggondolva egy csapattal neki vágni a versenynek talán kicsit túlzás...de megcsinálták.

A rajt terv szerint este 8-kor megtörtént és 15 másodperces különbségekkel elindultak a csapatok. Mi 11-es rajtszámmal indultunk a 11. helyről. A mellékelt fénykép jól mutatja a "holland kisvárosban nagy banzáj" érzést.

Megvártuk, hogy mieink elinduljanak majd kocsiba vágtuk magunkat és elkezdtük a 26-7 etapot. Az első váltás egyből az enyém és Gergőé volt. Kb. 7-8 perccel a hajók érkezése előtt értünk egy neve nincs faluba, ahol már más csapatok is voltak. Ekkor még elmentünk melegíteni. Egyszer csak megjelent az első hajó egyes rajtszámmal. Ahogy az várható volt 28-30as tempót diktáltak és nagyon gyorsan mentek. Éreztem, hogy miránk is ez vár, ezt várják tőlünk csapattársaink. Az első csapat elrobogott és én felfokozottan vártam, hogy kezdjem a versenyt.

...

...

...

Semmi

...

Nem jön hajó...

...

...

4 perc telt el mikor megláttuk az első hajót. Nem a miénk volt, de nem kellett sokat várnunk, mert a következő hajó már az volt. Meg volt a váltás, kisebb bakival, de annál jobban húztunk. Egyből 31 és tempó, ami kielboatban kicsit más, mint versenyhajóban, de menni kellett. Kb. 1 kilométer után átvettük a 2. helyet és próbáltuk faragni a lemaradást. Ekkor 3/4 kilenc volt. A nap kezdett lemenni és a csatorna melletti fények kezdtek kigyúlni. Az első etapunk után, amikor kirántottak a hajóból a váltásnál le kellett ülnöm, hogy valamennyi levegőt kapjak, aztán két perccel később már a kocsiban ültünk és mentünk tovább Dokumba. Ez volt az egyetlen hely, aminek megjegyeztem a nevét. Itt volt az északi fordító és visszaindultunk Leeuwerdenbe.

A versenyt kb. 6,5-10,5 kilométeres etapokkal csináltuk meg. Sajnos egyik csapattársunk kiesett, ezért nekünk is kellett még egy etapot vállalnunk. Éjjel 2 körül már elvesztettem, a fonalat, hogy mi történik és csak a soromra vártam miközben az éjszaka lehűlt és a mikrobuszban a hálózsákom alatt melegedni próbáltam. Nem tudtam hol vagyok, hova megyek. A 4 óra körüli reggeli váltásnál egy olyan kicsi csatornában kellett eveznünk, hogy a lapátokat 20-30 csapásonként egyik vagy másik oldalról a nádas vagy bokrok karcolták. Orientálódást csak kormányosunk viszonylagos térkép elemzése alapján követhettük, no meg, amikor meglátta a váltópontokat. Reggel napfelkeltében ért a 3. Etap minket, szürkületben eveztünk egy nagy tó felé, mert a "pálya" tavakat is keresztbe szelt…

Összesen 27 váltást csinált a csapatunk a 200 km alatt. Sajnos az előttünk haladó csapatot nem sikerült utolérnünk, noha egyszer-egyszer úgy tűnt lassulnak, mindig visszajöttek és növelték az előnyüket. A 3. Helyezettet viszont mi is otthagytuk kb. ugyan ebben a stílusban. Összesen 17 óra 28 percet eveztünk. Ezzel tisztán másodikak voltunk.

A verseny után fürdés, beszélgetés és nagy mennyiségű alvás következett, amit este egy grillezéssel koronáztunk meg. 

Utólag megtudtuk, hogy Harlingen és Franeker között mi eveztük (Vanczák Gergővel közösen) a leggyorsabb csapat voltunk az etapon.

Összefoglalva az élmény maradandó és jövőre is benne van, hogy vállalom valakikkel. Általánosan megjegyzendő, hogy Hollandiában nagy divatnak örvend a túra evezés és a maratoni rendezvények. Az év során kb. 20 ilyen van szinte minden második hétvégére jut egy. Az, hogy itthon, hogy áll a műfaj arról a Budapest-Bajás szemüvegemen keresztül látok csak, de azt hiszem a túrafordulókat is el kell kezdeni látogatni a mezei versenyek mellett! Ha másért nem a műfaj megtartása miatt.

Egy videó a kielboat stílusról.

 

ui.: Gratulkálok Varga-Hírling párosnak az olimpiai kvótához

A bejegyzés trackback címe:

https://dnhe2.blog.hu/api/trackback/id/tr544542522

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Már csak 200 km... 2012.05.23. 22:12:01

Magyarországon a hosszú távú evezés egyet jelent a Budapest-Bajával. Ehhez kérdés nem fér hiszen, mindenki gyakorlatilag csak ezt a versenyt ismeri a fiatalok közül. Persze vannak más hazai hosszú...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.