Ki tudja megmondani ki nyerte a legtöbb a országos bajnoki címet evezésben? Ki tartja ezt a fura rekordot, ami alapján a magyar evezés egyik legnagyobb alakjáról beszélhetünk? Noha sokan tudjátok a választ, engedjétek meg, hogy adjak némi körítést mellé. Először is menjünk vissza az időben néhány évet.

Annyi többlet információt adok, hogy Őt megelőzően Melis Antal (ha jól tudom) tartotta ezt a megtisztelő és vitathatatlanul kiérdemelt címet, a maga 33 bajnoki címével, ami ugyancsak nem kis szám és talán ’80-ban nyerte az utolsót, de ebben nem vagyok biztos.

Amikor elsőéves voltam az egyetemen, Amigával, mint a Közgáz nyolcas csapat kapitányával elmentem egy megbeszélésre, az akkor sajnos esőbe fulladt egyetemi regatta csapatfőnöki megbeszélésére. A Fehér Gyűrűben voltunk a Jászai Mari téren. Ott volt Jakab Gábor (mint BME), egy ELTE-s srác, akire már nem emlékszem és ifj. Harrach Péter a főszervező. Nem igazán tudnám felidézni, hogy miről volt szó, valószínűleg arról, ami ilyen csapat megbeszéléseken lenni szokott néhány nappal a verseny előtt. Csak egy dologra emlékészem, hogy volt egy lap, amire minden résztvevő fel volt írva. Nevük mellett szakirányuk, legfőbb eredményeik, ilyesmi. Én akkor jöttem a Danubiusban, néhány hete jártam csak le és nem igazán voltam tisztában mindenkivel, bevallom az arcokkal sem nagyon. Noha már 4 éve versenyeztem az „igazi felnőttek”-et annyira nem ismeretem, csak nevüket. A lényeg a lényeg: volt egy lány, akinek neve mellett 24 országos bajnoki cím állt, illetve egy egyetemi világbajnokság arany és két ifi vb bronz, meg még néhány más dolog is. Emlékszem érthetetlen volt számomra, hogyan lehet 24 bajnoki aranyat nyerni. Igazából ma sem értem. Vagyis ma már pontosan értem: akarat, kitartás, munka és egy jó csapat.

Kulifai Krisztáról van szó. Ma már 40 felett jár az aranyak számát tekintve. Tartott ergométer országos csúcsokat és egy igazi ikonja a jelen magyar evezésnek, és ő az akit, mindig megköszöntenek az OB a díjkiosztón születésnapja alkalmából.

Az évek során persze megismertem az embereket és Krisztát is. Hasonlóan Ali Annához, illetve bárkihez, akiről itt írás születik, Ő is a DEK egyik „prominens” személyisége. Nem hivalkodó, nem hangos, de mindig jelenlévő és meghatározó ha egy teremben van vele az ember.

Krisztával szorosan összekapcsolódik a nagy Danubiusos nő csapat elmúlt 10-15 éve: Ferenczy Dóri, Székely Viki, Bartz Gitta nevét mind a Krisztával való dublózás köti össze.

2002-ban hagyta abba az igazán aktív versenyzést, az elhíresült dunavarsányi szalmonella fertőzéses ügy miatt. Ez egy tragédia volt, nem csak neki de mindannyiunknak. Nem csak a kényszerűen kihagyott VB miatt, hanem azért mert mindez a siker kapujában történt. Abban az évben Kriszta, Bartz Gittával készült dublóban. Jól mentek, világkupa harmadik helyezésig vitték, az elmúlt évek legjobb női felnőtt teljesítménye még mindig. Ficsor László volt az edzőjük és emlékszem mennyi energiát bele tettek. Emlékszem arra a női csapatra, amelyik kedd-csütörtök úszóedzés után, még átjött és súlyzóedzést csinált a PM házban. Emlékszem arra, amikor Vanczák Gergővel való beszélgetés során tudatosult bennem, hogy Kriszta már nem egyetemista, dolgozik napi nyolc órában. És mellette kettőt edz, reggel a DEK-ben, délután lent Csepelen Gittával, Szonjával és a többiekkel. Emlékszem, mikor télen mentünk úszni reggel fél nyolcra, a srácokkal (Menya, Laci, Dalos, Áki) és Kriszta már jött szembe az uszodából és mosolyogva köszönt. Emlékszem arra, is hogy mikor a DEK-be kerültem a Kis-Házon két karbon/méhsejtes hajó volt: a Poszeidon (Bereczky Vili, Ali Anna és néha Vanczák „közösen” használt szkiffje), és Kriszta sárga szövetségi Empacherje. És sajnos emlékszem arra a helyzetre is, amit csak később ismertem meg igazán, hogy 2001-ben, vagy 2000-ben két héttel a VB előtt még nem volt meg az a pénz, amiből a lányok kimehettek volna versenyezni.

De szerencsére, mint mindig megoldódott a helyzet.

Sokan nem ismerik a jelenlegi kicsik közül, hiszen már alig-alig tud lejönni. Biatorbágyon dolgozik egy svéd cég vezető könyvelőjeként. Közgázt végzett, és nekem elhihetitek, hogy a számvitel szakirány, kivételesen nem a büfészakok egyike, ahogy sokan a Duna másik oldalán gondolják. Ráadásul jeles szerepel a diplomájában (ha jól emlékszem). Persze ma már a család alapítás a fontosabb, nem a versenyzés. Párjával Tárnokon, vagy Gyúrón, vagy valohol azon a vidéken építkeznek. De még mindig részt vesz a klub életében szervezésében amennyire ideje engedi, elnökségi tagként továbbra is jelen van. (Fura is volt mikor pár hete megjelent csütörtök délután a klubban – kiderült aznap volt a főkönyvi zárás…)

Utolsó kisegységes OB-ja 2005-ben volt, perorban Buday Annával és pont a Zarándy Bea  - Máthé Kriszta párossal kellett megküzdeniük. Egész évben figyeltük, hogy ki, hogy megy a két csapat közül. A válogató, a vidék bajnokság, vagy a hosszú távú éppenséggel számunkra, e két csapat miatt vált érdekessé. Szegeden a cél utáni zöld töltésről néztem az OB-n, a befutót, itt van a szemem előtt a pálya és a közelgő hajók. Talán egy hajóval, vagy másféllel nyertek a másik DEKes csapat előtt. Emlékszem az öröm sikolyaikra és a talán Anna még hátra is feküdt a hajóban. Jó volt, nyerni látni őket, mert jó egység voltak kívülről, harmóniában voltak.

Végezetül egy nagy igazság, ami Krisztát jellemzi a legjobban a klubból: az összes női egységen nyert bajnokságot, és mikor megkérdezték tőle, hogy lehet ez mindig csak annyit válaszolt: „Igazából, nem nagy dolog. Szerencsém volt, mert mindig kiváló partnereim, csapataim voltak”. És mennyire igaz, hogy jó csapat kell, hogy győzni tudjon az ember, de Ő neki magának is kiválónak kell lennie azon a csapaton belül. Kriszta mindenképpen ezek közé az emberek közé tartozik.

A bejegyzés trackback címe:

https://dnhe2.blog.hu/api/trackback/id/tr27403576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

allianna 2008.04.01. 13:29:52

Nagyon örülök a Krisztáról szóló írásnak, mindenkinek ajánlom példaképül, és hamarosan majd írok pár sort, hogy teljesebb legyen a kép...
Egyébként abban az időben Bereczky Vili, Zarándy Beával használta megosztva a Poszit, Vanczák a Posziban? (Puskás Öcsi a Skálában? - kérdezte skála kópé)Ha ez igaz, akkor ezt jól elfelejtettem...

Orbán · dnhe2.blog.hu 2008.04.01. 19:20:22

Azért volt olyan, hogy hosszútávún indult benne...egyszer:), Nagyon jó lenne, ha kiegészítenéd, mert nagyon sok minden többet ennél nem tudnék, most sem írni...

allianna 2008.04.02. 15:16:51

Hát kezdjük 1989 őszével...
A meghatározó kor:
Túl vagyunk Nagy Imre és mártírtársai temetésén, túl a szegedi ifi VB.-n (ahol eltűnt a kézzel hímzett, selyem-szovjet-zászló...)
És most ugorjunk három évet, mert rájöttem, hogy most nincs elég időm, de életem meghatározó élménye, amikor Kriszta, Ferenczy Dórival első éves ifiként (Dóri másodéves volt), tehát 17 évesen(!!!), a kék dublóban(!!!!!!!!), (ami kinn áll most az eresz alatt), megverték a Barcelona-i olimpiára utazó válogatott felnőtt női dublót (Empacher hajó, válogatott mez, tejsavmérés fülcimpából stb.)(jó, jó tudom, ájulás történt az ellenfélnél 1500-nél, de a győzelem az győzelem...). Szóval ott álltak csíkos pólóban, mosolyogva, szinte szégyenkezve a díjkiosztón, várva az eredményhirdetésre, közben a Gulyás vagy valamelyik Telesportos interjút csinált a "nagyokkal", őket nem is vette a kamera, szóval akkor rájöttem, hogy... folyt köv.

Honti 2008.04.03. 10:58:37

igen, igen! Mekkora futam volt, én is láttam! Még fényképem is van róla. Ha én lettem volna a szöv.kap. biztos, hogy őket viszem az olimpiára. Tudom, nem az ob alapján döntenek, Lopez is tudna erről mesélni, de akkor is! Szegény Punk Edit (ugye ő?) azért nagyot égett. Első éves ifiként, az olimpiai csapatot. Azóta sem volt ilyen! Anna, várom a folytatást...

Orbán · dnhe2.blog.hu 2008.04.03. 13:54:09

Igen Anna!

várjuk a folytatást

allianna 2008.04.03. 15:49:47

... Istennél semmi sem lehetetlen. (vagy annak aki nem hisz: "vannak még csodák") Sajnos ma nagyon elfoglalt vagyok. Holnap, ígérem... Egyébként Kriszta a győztese annak a versenynek is, hogy ki hány évig bírta a Károly megváltozhatatlan téli edzésterveit (minimum 4 évvel megvert mindannyiunkat): kedd-szombat 3X10 perc, 92%; csütörtök 2X20 perc 90 %; egyébként meg mindennap még 60 perc ergo... (mert fájós térde miatt a futást is ergóra vitte)+ körköndik és 1 erőfejlesztő. Zokszó nélkül. Ha rossz volt a megnyugvási pulzusa és a Károly el akarta engedni pl. a harmadik 10 percet, na akkor kicsit ideges volt, és még jobbra lehúzta. Egyébként nagyon tisztelte Károlyt (majd róla egyszer bővebben), de ez kölcsönös - gondolom, mind a mai napig.

allianna 2008.04.03. 15:52:02

Majd el felejtettem! A Kriszta úszóbajnokként kezdte. Szóval ehhez még hozzá jön télen a 2-3 úszóedzés hajnalban. Csak én nem tudok úszni, úgyhogy oda nem jártam.

Orbán · dnhe2.blog.hu 2008.04.03. 21:03:39

Te nem tudsz úszni? - pedig aki ennyit evez annak kéne:)

Böke 2008.04.04. 09:28:17

Nekem most kollégám és csak annyit tudunk (tudtunk) róla, hogy néha szokott evezni. Csak ülök és bámulom, hogy főkönyvelőnk a pénzügyről miket ért el, milyen sikerei vannak. Én ha sportolnék ( ha...) bizti hogy - ha nem is melldöngetve - tennék néha utalást a fenti cikkben levő pár aranyra, meg a bajnoki címekre. (egyetlen sporthelyezésem egy gimis célbalövőverseny második helye, de azért azt bőszen hírdetem :-). Gratula Kriszta

kulikriszta 2008.04.04. 09:45:12

Úristen!!! Annyira aranyosak vagytok! Végigbőgtem az egészet....rengeteg sok emlék, amit nem is gondoltam volna, hogy ti, így fejben tartotok :)Jó volt feleleveníteni veletek!
Ha jól emlékszem van valahol egy videó arról az ominózus dubló futamról még 1992-ből, az MTV csinálta, végig az Editéket mutatja, nekünk csak a hajó (kék dubló) orra került bele sokáig a képbe. A Peszleg Zoli sakál üvéltése hallatszik rajta folyamatosan....nagyon vicces.
Most én nézem csodálattal, hogy milyen teljesítményekre vagytok képesek, rengeteg edzés, kilóméterek gyűjtése és sokszor elgondolkodom rajta, hogy én is ezt csináltam valaha?

Egyébként a Máthé Krisztával felvettem a kapcsolatot és ismét megyünk majd edzeni, ennek lehettél tanúja néhány hete pénteken Gergő. Jó, tudom ez nem túl sűrű, de majd lesz ez még jobb is :)

allianna 2008.04.04. 13:38:12

Válasz „Bökének:
Tulajdonképpen azon csodálkoznék, ha nem így lenne. Mi meg azt nem tudjuk, hogy milyen profi pénzügyi szakember lehet, bár valamit megsejthettünk, amikor 2éve (?) csak úgy engedték el az Evezős Országos Bajnokságra - szabadságra, ha vállalja, hogy mobilját bekapcsolva tartja, és a cég angol tárgyalópartnerével részt vesz különböző konferencia-beszélgetéseken. Vagy valami ilyesmi. Túl szerény. Sokan vannak, akik nem szeretik hangosan ünnepelni a sikert, nem tudnak mit kezdeni egy-egy szembe-dicsérettel, mert így tartják jónak, követendőnek, így szocializálódtak. De a Krisztánál szerintem ez a génjeibe van kódolva. Ritkaság.

Válasz Gergőnek:
A Dunában tudok, csak klórosban nem (eddig az összes edző bevette).

Úgy érzem magam, mint valami mesélő öreganyó, csak egyszerűen kötelességemnek érzem, hogy akik nem ismerik annyira, teljesebb képet kapjanak róla. Szóval én teljes szezonokat nem eveztem vele, mégis rengeteg közös emléket tudok felidézni. Például 1996. Hasewinkel, Belgium Nemzetek Kupája (manapság már Junior VB.): 3. hely. Női négypárban 1-sként lobogtam a hajóban, a három technikai virtuóz, és erőgép mögött (Kriszta, Gitta, és Szonja). Az előfutamban rosszul ment a kormányzás (a döntőben sem volt nyílegyenes). Annyira szégyelltem magam, éreztem, hogy ha én jobban... akkor…és milyen viták lesznek. Szóval szóba sem került volna, amikor én szóba hoztam, a Kriszta nagyon megnyugtatott, hogy ne aggódjak, nagyon jó lesz stb., mondanom sem kell mennyire kedves volt. Megnéztem volna azért pl. ugyanilyen szituációban Kőbán Ritát, és igaza lett volna. Egy szó, mint száz, abba a hajóba beülni csapattagnak, ahol ő is evez, a korábban ecsetelt szerénysége ellenére (?), olyan magabiztosságot kölcsönzött az embernek, hogy nem lehetett kérdéses, hamarosan siker részesei leszünk (ez így volt tavaly is, a 2007. évi OB.-n, tehát ezt nehogy valamiféle múltidézésnek gondoljátok!).
No majd folytatom… Szép hétvégét, jó evezést, és a hosszútávún hajrá minden kedves indulónak!

Orbán · dnhe2.blog.hu 2008.04.04. 20:49:40

Én emlitést tennék az edzésen kivüli foglalkozásokról is, ugyanis kevesen tudják, hogy Kriszta profi varrónő... Pár évvel ezelött szombatokat ültünk végig M.Krisztával és K. Krisztával, hogy a szabás -varrás minden csinját-binját elsajátitsuk, nem beszélve a spinningről, aminek Kriszta hatalmas hódolója. Nekem Krisztával kacsolatban első élményem a piros szinű harangalakú kabát, aztán jött szépen sorba a többi, amivel egy Dosztojevszkij regény mérete is vetekedhetne ha lenne időm leirni. Mindenesetre nagyon -nagyon tisztelem és szeretem Krisztát, felejthetetlen része életemnek és nagyon sajnálom, hogy mostanság benyelt a multi (mármint azt nem), és hogy nincs elég időm csatlakozni a Kriszták közös edzéseihez (sem). No, majd a nyugdijban... Puszi Kriszta!

Orbán · dnhe2.blog.hu 2008.04.04. 20:53:35

Ja, azt nem irtam, hogy a Bori vagyok...
Anna: hát én azt hiszem kb. két szezonig birtam Károly edzéstervét, viszont az elején úgy volt, hogy kedd 3x10p, csüt 2x20p, szo 1x40p. h maxerő, szerda /pént körkondi. vas futás (bár ebben nem vagyok biztos!) Hajrá mindenkinek!

Kulifai Ági 2008.04.07. 08:52:50

Nekem, mint anyának fantasztikus volt végigolvasni ezt a cikket és a hozzászólásokat. Meg vagyok hatva..... Igazán nagyszerű lányom van.
Tudom, hogy Kriszta imádja az evezést, pedig nem volt könnyű a kezdés. Amikor az úszó edzője tanácsára sportágat váltott, 13 évesen Csepelre küldték evezni (ekkor még a hegyen laktunk), és én, mint felelős szülő nem akartam, hogy naponta utazgasson egyedül ilyen távolságot. De mindenáron a viznél akart maradni. Mivel sokat jártunk abban az időben a szigetre, megnéztük az ott kikötött úszóházakat és tetszett. Az akkori két edző (Péter és Mucus) azonnal ott tartotta. Azt a bizonyos bajnoki címet Mucus keze alatt érték el Dórival. Ekkor kapta az első kiváló tanuló - kiváló sportoló címet is. Nagy büszkeség volt ez az egész családnak.

Máthé Kriszta 2008.04.07. 12:58:49

'ügyeskislány': ha van 'No.3' már volt 1 és 2 is? Ha igen hol találom? Egyedül nemmegy...köszi

Máthé Kriszta 2008.04.07. 13:03:07

A Borinak annyit, hogy mindenképpen vicces volt végigolvasni varrós élményét 'Orbán' néven...mivel ottvoltam, tudom h nem Gergőnk serénykedett a varrógépnél, de azért elképzeltem azt, aki nagy sebtiben elolvasta :) na, eltűntem.

Orbán · dnhe2.blog.hu 2008.04.07. 15:10:47

Anna, ez a kép valami célzás, hogy mennyit szenvedtek a varrógépnél?

Kriszta!

Az archívumban találod, az egyik novemberi, a másik februári/januári, mindegy, ott van valahol, de fent van...

zbea 2008.04.07. 17:56:04

Hát Kriszta, nekem is elkezdtek potyogni a könnyeim. Nagy szerencsénk van, hogy ott voltál/voltatok példaképnek, aztán veled edzhettünk, mert én legalábbis biztos nem gabalyodtam volna bele ennyire a versenysportba, ha ti nem vagytok. A Károlynál kiírt szintek teljesíthetetlennek látszottak, és csak azért tudtam meghúzni, vagy megközelíteni, amit kellett, mert láttam, hogy nektek is megy, vagyis mégsem lehetetlen. Persze, ma már én sem tudom, akkor hogy bírtuk. nem tudom, hogy szentimentális vénasszony lettem, vagy csak a "másállapot" teszi,mindenesetre tiszta nosztalgiám van az utóbbi időben, múltkor pl. eszembe jutott, ill. a zsigereimben idéződött fel, milyen érzés totál kifulladni ergón, vagy vizen 40 fokban, meg futamok előtt az izgulás, meg ilyenek. valószínűleg azért van, mert most biztos, hogy nem lehet részem ilyesmiben. a napi fél óra séta, meg 1000 m úszások nem annyira megerőltetőek, de a kismamatorna az néha egész melós.na mindegy, szeptemberben már evezhetünk együtt, remélem!
Hosszútávúhoz mindenkinek gartulálok!

kulikriszta 2008.04.07. 19:19:06

Szabás-varrásban Máthé Kriszta az első, ő volt az egyetlen akinek sikerült addig eljutnia, hogy varrjon egy nadrágot magának, amit még hordani is tudott :) Nekem ezt azóta sem sikerült megtennem.
Voltunk szombaton evezni, vasárnap reggel alig bírtam megmoccanni az izomláztól, tényleg kicsit elszoktam a mozgástól....
Egyébként az, hogy most is evezek nagyban köszönhető a lelkes felnőtt lányoknak, Kriszta, Bea, Annák, Bori, akik velem együtt öregítik a Danubius nevét, nélkületek már sehol nem lennék :)!!! De tényleg!!
Mi volt a hosszútávun, én még ezt sem tudom....?
Hétvégén a Szécsényin remélem mindenkivel találkozom.

Orbán · dnhe2.blog.hu 2008.04.08. 11:31:57

A hosszútávúról annyit, hogy nem ment annyira jól egyikünknek sem, talán kivéve a Rárót, aki egyesek elmondása szerint fele annyi edzéssel kétszer jobban teljesített, mint HA-BA (hajóállomás-büdösárok versenyen). Mindenesetre megvan a pszichológiai tény, jobban kell teljesítenünk...

a Széchenyire remélem mindenki jön és hozza a családot barátokat - wiwen küldtem már üzenetet egy csomó mindenkinek - és tegnap amúgy 94-en látogatták a honlapot, ami rekord tekintve, hogy eddig 72 volt a napi max :)

ráró 2008.04.10. 11:30:35

talán mert beteg voltam..??

Orbán · dnhe2.blog.hu 2008.04.10. 11:44:00

és akkor????

fele annyi edzettél vagy nem? kétszer jobban mentél mint habán?

:)))

allianna 2008.04.10. 14:53:33

...és slussz pássz...

ráró 2008.04.10. 23:44:25

én mindig fele annyit edzek, mert ugyanannyit megyek, csak kétszer gyorsabban megyek:)
és tudod,v=s/t legalábbis bme-n eztmondják:D

Cool If AI 2010.08.05. 14:16:15

Sziasztok, és főleg szia Krisztának!

Kulifai Gyula vagyok, az ifjabbik.
Apámnak volt, van kenuja és 30 éve ülöm a kenut, majd 20 éve húzom is az evezőt, persze csak nyaranta 1-2 hétig, és nem verseny, hanem családi 4 személyes kenu.
Amúgy nővéremet is Krisztinek hívják (meg a feleségemet is) és néhány vonásban hasonlít.

Sok sikert a családhoz, munkához, és a klubhoz :-)

Kulifai Gyula
süti beállítások módosítása